کاشی کاری ضد اسید
وبلاگ
1398/11/05 20:12:00
کاشی کاری ضد اسید

کاشی کاری ضد اسید

تو ماه گذشته یک واحد تولیدی مناقصه ای برگزار می نماید با موضوع انجام کاشی کاری ضد اسید در کف یک سالن که ریزش اسید سولفوریک 40% تا 60% بر روی سطوح بتونی کف وجود دارد و طبعا بتون کف در مدت کوتاهی دچار خوردگی می شود و نیاز به یک پوشش مقاوم هست.

گویا تو اسناد مناقصه قید شده که حتما کاشی ضد اسید استفاده بشه البته از نوع آلمانی!!! و ملات فوران اونم آلمانی بعنوان ملات نصب و بندکشی کاشی های ضد اسید و زیر کاشی کاری ضد اسید هم از پوشش مسلح شده با الیاف با رزین وینیل استر بعنوان لایه حایل یا بازدارنده استفاده شود که یکی از بهترین روش هاست برای کف یک سالن تولیدی که ریزش اسید معدنی داره در عین حال تنش های مکانیکی و احتمالا شوک های حرارتی هم وجود دارد.

نکته جالب توجه این است مدیر عامل و یا هیئت مدیره این شرکت، یک نفر مهندس برای نوشتن اسناد مناقصه، انتخاب مواد و روش اجرایی و نهایتا تایید فنی شرکت های شرکت کننده در مناقصه در نظر می گیرند.

چند شرکت در مناقصه مذکور شرکت می کنند و پاکت های الف و ب و ج شامل ضمانتنامه، اسناد مناقصه و پیشنهادات فنی و پیشنهاد مالی ارائه می دهند و نهایتا دو شرکت در انتخاب نهایی هستند.

به دلیل عدم آشنایی مدیر عامل این مجموعه و عدم داشتن تجربه کافی در این نوع از کارخانجات که همچنان ضعف مدیریت در کشور را اثبات می نماید، تصمیم انتخاب به همان مهندس داخل این مجموعه واگذار می شود.

دو حالت وجود دارد؛ یا مهندس مذکور تحت تاثیر فنی شرکتی قرار دارد که کاملا اسناد مناقصه را بر اساس مواد آن شرکت تغییر کرده است و بجای استفاده از نام علمی مواد دقیقا مواد آن شرکت را در اسناد ذکر می کند و یا اینکه تحت تاثیر مالی آن شرکت هست که بسیار جای تاسف برای آن مدیر مجموعه است که چنین شخصی را مسئول اینکار گذاشته است.

به هر حال به دلایل سهوی و عمدی اسناد بر اساس مواد شرکت از قبل انتخاب شده برگزار گردیده و سایر شرکت ها نیز با مواد آن شرکت خاص پیشنهادات خود را ارائه می دهند که طبعا قیمت آنها بیشتر از آن شرکت خاص خواهد شد و یا رقبای هم تراز مواد معادل خود را پیشنهاد می دهند و چون می دانند مناقصه بر اساس مواد فلان شرکت خاص (مثلا اروپایی) با قیمت های نجومی است طبعا آنها نیز قیمت های خود را چرب تر ارائه می دهند تا در نهایت قیمت پیشنهاد دهندگان خیلی گران در می آید که طبعا مورد رضایت مدیر عامل آن مجموعه نیز نخواهد بود.

حال پس از گذشت یک ماه از مناقصه کارفرما به این نتیجه می رسد که قیمت پیش بینی شده خیلی بالاتر از بودجه آنها بوده و نهایتا تصمیم جدید مدیر عامل به استفاده از پوشش ارزانتر بر پایه رزین اپوکسی تغییر پیدا می کند!!!

نکته اصلی در این مناقصه ارجاع کار از طرف مدیر عامل بدون تجربه در واحد تولیدی فوق به شخص غیر فنی و یا ناسالم می باشد که در نهایت قیمت پیش بینی شده با قیمت داده شده توسط پیمانکاران و تامین کنندگان همخوانی نداشته و نتیجتا در این پروژه بجای استفاده از پوشش درست و مقاوم با قیمت کارشناسی شده از پوشش غیر مقاوم و با قیمت پایین استفاده خواهد شد و پس از مدت 6 ماه به دلیل خرابی کار و خوردگی سطوح بتونی، کف واحد دچار مشکلات عدیده شده که بازسازی دوباره آن لازم و ضروری بوده ولیکن با صرف هزینه بیشتر و تعطیلی واحد و پایین آمدن فروش محصولات آن کارخانه و نهایتا مشکلات محیط زیستی و آلوده شدن آب و خاک.

دکتر پوریا آذربخت